#strategy #production #events #communication #workshops

Bruckner N°8 van boem, pets, bam

Barbara Stevens
19/09/2019


Toen, bij Bruckners symfonie No.8 ging de lucht in de St- Baafskathedraal zinderen en kleuren, met zo’n intensiteit waarvan je huid gaat trillen. Wat laat een moment aan je kleven? Wat als het verleden plots wortel schiet in je hoofd?

Met de nieuwste editie van Gent Festival van Vlaanderen, denk ik terug aan de openingsavond in 2011, dag op dag acht jaar geleden, op 19 september. Mijn vorige werkpassie lag bij het Festival. Om mensen, muziek en bedrijven met elkaar te laten verbinden.

Toen bij Bruckner dacht ik even vijf minuten mee te luisteren. Het werd me eerder een lange boem, pets, bam. Je moet weten, ik ben opgegroeid met klassiek, dus ik kende het stuk wel. Maar hier vielen alle elementen in elkaar: de zeer charismatische Canadese dirigent Yannick Nézet-Séguin – die het Rotterdams Filharmonisch Orkest quasi vliegend dirigeerde – en het lichtspel in Sint-Baafs, met een publiek dat lang in verwachting had zitten wachten, op iets te krap bemeten stoelen… Alles was lift. Alles was pure connectie. 

Alle elementen vielen in elkaar. Alles was kracht, vervoering, elektriciteit, emotie, lift. Pure connectie.

Dat moment daar op die stoel in Sint-Baafs, gewrongen tussen de andere lijven, voelde ik wat een moment memorabel maakt. Alles was kracht. Alles was vervoering. Alles was elektriciteit. Alles was emotie. Met een luide staande apotheose. Boem, pets, bam. Maar natuurlijk ging het over verbinding. Verbinding met de muziek, met de ruimte en met de mensen die in hetzelfde moment aanwezig waren. Mijn eerste gevoel over die avond bij Bruckner N° 8 is nog altijd mijn ondersteboven zijn. ‘Bruckner No.8 is een symfonie die een heel leven omvat’, leerde ik later uit een video met Yannick op YouTube.

“Als je vooruit wilt in het leven, heb je nood aan memorabele momenten, als een soort trappen naar boven”, heeft Jan Briers, voorzitter Gent Festival van Vlaanderen, me heel recent toevertrouwd.

“Als je topuitvoerders brengt, dan wordt dat voor het hele publiek ongetwijfeld memorabel. Zelfs voor degenen die de muziek niet kennen. Ze voelen dan samen de spanning aan. En ze zullen op het einde mee een staande ovatie geven, of stil op hun stoel blijven nagenieten.

“Ik vind het zo belangrijk dat iedereen memorabele momenten kan meemaken. Want iedereen staat onder druk. Je voelt dat ook: we hebben meer nood om onze emotie te uiten. En dat kan vandaag ook. Je hoeft niet meer discreet te zijn in je emotie. Je mag het tonen als je iets bijzonders ziet, hoort, meemaakt,… tijdens een concert, bij een begrafenis. Zo ontstaat er ook samenhorigheid.”

Gans het Festival van Vlaanderen is er trouwens dankzij de ondersteboven koppigheid van professor Briers, vader van Jan Briers. Dit onthoud ik ook: als je zeker bent van je stuk, hou dan vol. Koppigheid is belangrijk als je wilt vernieuwen. Vader Briers had de visie in zijn hoofd en heeft het Festival van Vlaanderen uitgerold zoals hij het zag. Dat zuivere DNA is er vandaag nog altijd. Wij uniek samen in de unieke ruimte, samen met unieke muziek, een hoogstaand moment, met een unieke ervaring voor elk.

Koppigheid is belangrijk als je wilt vernieuwen.

In Gent luidt het Festival van Vlaanderen klassiek het begin van de herfst in, na de zomer van de Feesten op pleinen en straten. ‘Gentse Feesten moeten het met bijna 200.000 bezoekers minder stellen’, titelde er deze zomer wel in De Standaard. Dat cijfer in de krant viel me tegen, omdat het helemaal naast de kwestie is.

Het DNA van de Gentse Feesten gaat over de verbinding tussen mensen, over jezelf kunnen zijn, over samen dansen en samen feesten. Als het over sociale cohesie gaat, zijn de Gentse feesten een unicum. 10 dagen vol boem sfeer, pets muziek en bam gastvrijheid. Het grootste culturele volksfeest in openlucht in Europa. Allemaal dankzij het DNA dat Walter de Buck opnieuw uitvond en de ‘alternativo’s’ van café Trefpunt bij Sint-Jacobs én de stad sinds 1969 neerzetten. Stop dus met die cijfer-KPI.

Cijfers bezorgen geen wij-gevoel. Feesten vanuit je DNA en authenticiteit, kan daar wel in lukken.

Cijfers bezorgen geen wij-gevoel. Vieren vanuit je DNA en authenticiteit, kan daar wel in lukken. Participatie is een wondermiddel om te connecteren. Een goed event laat alle ruimte om te vieren, om zelf je feest in het feest op te zetten, om jezelf te vieren.

Dat vieren heeft trouwens nog een andere betekenis: laten lopen, laten uitwaaien. Dat vind ikzelf een mooie. Organiseer samen een feest (of een festival) om samen eens goed uit te waaien. Het lijkt een opdracht op een inspiratiekaart uit ‘Oblique Strategies’. En als er gewaaid wordt, kijk dan naar de uitdrukking op de gezichten. Het kleefgehalte van een moment kun je afmeten aan de open vreugde op de gezichten.

Het beklijvende van een moment kun je afmeten aan de open vreugde op de gezichten.

Eens je een voor jezelf echt memorabel moment hebt meegemaakt, begrijp je waarom Moment Marketing een verschil kan maken voor je organisatie. Om een wij-gevoel te creëren onder mensen – het maakt niet uit of dat met klanten is of onder medewerkers – is meer nodig dan een mooi event. Je gaat naar een beleving toewerken waarrond een wij–gevoel kan ontstaan. Het is daarbij dat wij van We People je willen helpen.

Meer over Moment Marketing

Het boek ‘MOMENT MARKETING - VAN EVENT NAAR MEMORABEL MOMENT’ van Michiel Vanderheyden is uitgegeven bij Collectief Duchamp en te koop via www.momentmarketing.be