#strategy #production #events #communication #workshops

Samen vieren is belangrijk.

Michiel Vanderheyden
07/11/2019


Michiel Vanderheyden 

08 november 2019

Samen vieren gaat over het wij-gevoel, over samenhorigheid. We zoeken dat wij-gevoel op om te voelen dat we erbij horen. Er is een populair ritueel waar dat heel duidelijk wordt: voetbal. 

Samen vieren gaat over het wij-gevoel. En door dat wij-gevoel te vieren, vier je ook jezelf mee naar boven. Dat geeft de kracht om verder te gaan. We zoeken dat wij-samen-gevoel op om te ervaren dat we erbij horen, dat we deel uitmaken van een sterker geheel, dat anderen belangrijk vinden wat jij belangrijk vindt. 

Het creëren van een sterk wij-gevoel kan volstaan om een moment memorabel te maken. Dat leerde ik van professor Johan Braeckman. Een criterium waardoor iets memorabel wordt, is dat het ‘iets’ niet alledaags is, zegt Johan in mijn boek ‘MOMENT MARKETING - VAN EVENT NAAR MEMORABEL MOMENT’. Dat ‘iets’ moet niet per se groots en spektakel zijn, het mag ook sober. Dat ‘iets’ dient vooral bijzonder te zijn, intens, authentiek, op een of andere manier emotioneel beladen. “Samenhorigheid, als er een soort  convergentie is – ‘dat doen we samen, dit is ons samen gelukt’ kan een heel bijzondere ervaring opleveren”, zegt professor Johan Braekman.

Het gevoel van samenhorigheid kan een heel bijzondere ervaring opleveren.

Als je wil vieren, vormt een ritueel zoals we bijvoorbeeld voor een jubilaris of verjaardag organiseren, een nuttig instrument. Je kunt het bereiken van een doel en ook het afsluiten van een periode met een ritueel bedenken. Niet voor niets bedienen sporters, maar ook religies en koninkrijken en andere lidmaatschapskringen zich van groepsrituelen om een gebeuren te laten uitgroeien tot een memorabel moment. 

Er is een rituele plaats waar heel duidelijk wordt dat mensen graag samen vieren. Dat is het voetbalplein. Elke week opnieuw. 

Wat we bij voetbal vieren, is ons gezamenlijk stukje DNA. Het wij-gevoel speelt zich af rond het DNA van de club. We verzaelen rond dat DNA. En we genieten als dat DNA succes boekt. 

Ik ben Buffalo. Mijn thuisploeg begint elke match met het Nessun Dorma in de luidsprekers. Uit Puccini’s opera Turandot. Gezongen door Luciano. Luciano zoals in Pavarotti. De tekst van Nessun Dorma gaat over prinsessen, sterren, liefde, hoop, elkaar kussen en ten langen leste overwinnen. Vincerò. Voetbal is er om te kunnen vieren. Samen vieren in het stadion. Eens je kampioen bent geworden en van het grote vieren hebt geproefd, wil je meer.

Ivan De Witte, voorzitter KAA Gent: “Kampioen spelen… Diep in jezelf heb je wel het vertrouwen dat die sleutelmomenten zich zullen voordoen. Plots komt dan het moment. Ik zie nu nog de bootjes rondvaren op de Leie bij het vieren van de kampioenstitel van KAA Gent. De kampioenstitel was een climax waar we als club heel lang naartoe gewerkt hebben.”

KAA Gent is een club die wil enthousiasmeren. Ze is er om de samenleving samen te brengen en te versterken. En dat gebeurt rond vier sterke waarden: ‘FAMILIAAL, SPORTIEF, UITMUNTEND EN EIGENZINNIG’.  Bij elke goal vieren de supporters dat gezamenlijk stukje DNA. KAA Gent denkt out of the box, is niet ‘tegen’ iets, maar heeft wel ‘een eigen kijk’. Ik voel me geconnecteerd met stamnummer 7. En met die ‘eigen kijk’ erbij belet niets me om het DNA-mechanisme bij andere voetbalclubs naar boven te spelen. 

Wat we bij voetbal vieren, is ons gezamenlijk DNA. We genieten als dat DNA succes boekt. 

Het is heel opvallend hoe spontaan voetbalsupporters verwijzen naar het DNA van hun eigen club. In ‘Open boek’ van Marc Michils, de vroegere Saatchi-reclameman en huidige man van Kom Op Tegen Kanker, staat een foto van een spandoek met daarop ‘YOUR JOB = OUR LIFE.’ “Club Brugge is ons leven. Veel duidelijker kun je als fan niet zijn”, schrijft Michiels. 

Ik pik er nog een voorbeeld uit, te zien op de tribune bij RSC Anderlecht. Daar was dit seizoen al eens een spandoek met ‘CULTUUR, DOORZETTEN, TROUW, TRADITIE, STIJL, MENTALITEIT EN RESPECT VOOR DE CLUB’ te zien. Bleef me ook bij: Vincent Kompany die na een verloren match de fans in café Le But nog even ging zeggen waarom die teruggekeerd is. Kompany vertelde over de ‘jongeren die elke dag alles geven op training’, en dat die zelf ‘alles, alles, alles, alles zal geven voor de mooie club’. Kompany zegt met andere woorden: ik wil dat jullie kunnen vieren en ik doe er alles aan om dat mogelijk te maken. 

Als het er echt op aankomt hebben we rechtstreeks menselijk contact nodig.

Ben je voor je organisatie op zoek naar zaken om een viering rond op te zetten, dan heb je veel aan voetballes. Je viert de successen die je boekt in het neerzetten van je DNA. En je zoekt troost bij elkaar bij het falen. Vier je winst, en vier je verlies. Je viert telkens anders. Maar je viert. 

Er valt dus wel wat te leren uit het vieren in het voetbal. 1) Wat we vieren, is ons gezamenlijk stukje DNA, de gezamenlijke missie, de gezamenlijke visie op de dingen. Het wij-gevoel speelt zich af rond dat DNA. 2) Je DNA moet zeer herkenbaar aanwezig zijn, bij alles wat je doet, op elk moment, in elk klantencontact, in elk event. 3) Er wordt door de manager in het echt gepraat, daar waar de fans vergaderen en verhalen maken over hun club, op café en op straat. 4) Je kunt je winst en je ook je falen vieren, op voorwaarde dat je alles uit de kast hebt gehaald. We vieren onze overwinningen samen, om van te genieten en van te leren. We vieren ook ons verlies, om samen te rouwen en van te leren. 5) Als het er echt toe doet, hebben we rechtstreeks menselijk contact nodig, in het echt en analoog. Digitale tools maken het makkelijker om een duurzame persoonlijke relatie in stand te houden. Maar om eerst een duurzame band op te bouwen kun je niet zonder offline live momenten. 

Vieren gaat over het verheerlijken van de emoties die we samen delen.  

We zouden veel vaker samen moeten vieren. Niet enkel de grote overwinningen, maar zeker ook de kleine. Vier ook je falen. Want daar leer je uit. Bouw daar een symboliek rond.

Zorg dus dat je samen in ‘iets’ kampioen wordt, en ga dat dan vieren. En als je samen geen kampioen wordt, vier dat dan samen net zo goed, want je hebt het samen geprobeerd en bent er samen voor gegaan. 

Vieren mag. Vieren is goed. Maak daar een dagelijkse gewoonte van. Zet je winst- en verliesmomenten in de kijker. Die spontane authenticiteit, dat delen van emotionele betrokkenheid, is heel belangrijk en wordt in de toekomst mogelijks nog belangrijker. 

In mijn boek ‘MOMENT MARKETING - VAN EVENT NAAR MEMORABEL MOMENT’ geef ik nog meer ingrediënten weg over het bouwen van memorabele momenten. 

 
 
 

Bruckner N°8 van boem, pets, bam

Barbara Stevens
19/09/2019


Toen, bij Bruckners symfonie No.8 ging de lucht in de St- Baafskathedraal zinderen en kleuren, met zo’n intensiteit waarvan je huid gaat trillen. Wat laat een moment aan je kleven? Wat als het verleden plots wortel schiet in je hoofd?

Met de nieuwste editie van Gent Festival van Vlaanderen, denk ik terug aan de openingsavond in 2011, dag op dag acht jaar geleden, op 19 september. Mijn vorige werkpassie lag bij het Festival. Om mensen, muziek en bedrijven met elkaar te laten verbinden.

Toen bij Bruckner dacht ik even vijf minuten mee te luisteren. Het werd me eerder een lange boem, pets, bam. Je moet weten, ik ben opgegroeid met klassiek, dus ik kende het stuk wel. Maar hier vielen alle elementen in elkaar: de zeer charismatische Canadese dirigent Yannick Nézet-Séguin – die het Rotterdams Filharmonisch Orkest quasi vliegend dirigeerde – en het lichtspel in Sint-Baafs, met een publiek dat lang in verwachting had zitten wachten, op iets te krap bemeten stoelen… Alles was lift. Alles was pure connectie. 

Alle elementen vielen in elkaar. Alles was kracht, vervoering, elektriciteit, emotie, lift. Pure connectie.

Dat moment daar op die stoel in Sint-Baafs, gewrongen tussen de andere lijven, voelde ik wat een moment memorabel maakt. Alles was kracht. Alles was vervoering. Alles was elektriciteit. Alles was emotie. Met een luide staande apotheose. Boem, pets, bam. Maar natuurlijk ging het over verbinding. Verbinding met de muziek, met de ruimte en met de mensen die in hetzelfde moment aanwezig waren. Mijn eerste gevoel over die avond bij Bruckner N° 8 is nog altijd mijn ondersteboven zijn. ‘Bruckner No.8 is een symfonie die een heel leven omvat’, leerde ik later uit een video met Yannick op YouTube.

“Als je vooruit wilt in het leven, heb je nood aan memorabele momenten, als een soort trappen naar boven”, heeft Jan Briers, voorzitter Gent Festival van Vlaanderen, me heel recent toevertrouwd.

“Als je topuitvoerders brengt, dan wordt dat voor het hele publiek ongetwijfeld memorabel. Zelfs voor degenen die de muziek niet kennen. Ze voelen dan samen de spanning aan. En ze zullen op het einde mee een staande ovatie geven, of stil op hun stoel blijven nagenieten.

“Ik vind het zo belangrijk dat iedereen memorabele momenten kan meemaken. Want iedereen staat onder druk. Je voelt dat ook: we hebben meer nood om onze emotie te uiten. En dat kan vandaag ook. Je hoeft niet meer discreet te zijn in je emotie. Je mag het tonen als je iets bijzonders ziet, hoort, meemaakt,… tijdens een concert, bij een begrafenis. Zo ontstaat er ook samenhorigheid.”

Gans het Festival van Vlaanderen is er trouwens dankzij de ondersteboven koppigheid van professor Briers, vader van Jan Briers. Dit onthoud ik ook: als je zeker bent van je stuk, hou dan vol. Koppigheid is belangrijk als je wilt vernieuwen. Vader Briers had de visie in zijn hoofd en heeft het Festival van Vlaanderen uitgerold zoals hij het zag. Dat zuivere DNA is er vandaag nog altijd. Wij uniek samen in de unieke ruimte, samen met unieke muziek, een hoogstaand moment, met een unieke ervaring voor elk.

Koppigheid is belangrijk als je wilt vernieuwen.

In Gent luidt het Festival van Vlaanderen klassiek het begin van de herfst in, na de zomer van de Feesten op pleinen en straten. ‘Gentse Feesten moeten het met bijna 200.000 bezoekers minder stellen’, titelde er deze zomer wel in De Standaard. Dat cijfer in de krant viel me tegen, omdat het helemaal naast de kwestie is.

Het DNA van de Gentse Feesten gaat over de verbinding tussen mensen, over jezelf kunnen zijn, over samen dansen en samen feesten. Als het over sociale cohesie gaat, zijn de Gentse feesten een unicum. 10 dagen vol boem sfeer, pets muziek en bam gastvrijheid. Het grootste culturele volksfeest in openlucht in Europa. Allemaal dankzij het DNA dat Walter de Buck opnieuw uitvond en de ‘alternativo’s’ van café Trefpunt bij Sint-Jacobs én de stad sinds 1969 neerzetten. Stop dus met die cijfer-KPI.

Cijfers bezorgen geen wij-gevoel. Feesten vanuit je DNA en authenticiteit, kan daar wel in lukken.

Cijfers bezorgen geen wij-gevoel. Vieren vanuit je DNA en authenticiteit, kan daar wel in lukken. Participatie is een wondermiddel om te connecteren. Een goed event laat alle ruimte om te vieren, om zelf je feest in het feest op te zetten, om jezelf te vieren.

Dat vieren heeft trouwens nog een andere betekenis: laten lopen, laten uitwaaien. Dat vind ikzelf een mooie. Organiseer samen een feest (of een festival) om samen eens goed uit te waaien. Het lijkt een opdracht op een inspiratiekaart uit ‘Oblique Strategies’. En als er gewaaid wordt, kijk dan naar de uitdrukking op de gezichten. Het kleefgehalte van een moment kun je afmeten aan de open vreugde op de gezichten.

Het beklijvende van een moment kun je afmeten aan de open vreugde op de gezichten.

Eens je een voor jezelf echt memorabel moment hebt meegemaakt, begrijp je waarom Moment Marketing een verschil kan maken voor je organisatie. Om een wij-gevoel te creëren onder mensen – het maakt niet uit of dat met klanten is of onder medewerkers – is meer nodig dan een mooi event. Je gaat naar een beleving toewerken waarrond een wij–gevoel kan ontstaan. Het is daarbij dat wij van We People je willen helpen.

Meer over Moment Marketing

Het boek ‘MOMENT MARKETING - VAN EVENT NAAR MEMORABEL MOMENT’ van Michiel Vanderheyden is uitgegeven bij Collectief Duchamp en te koop via www.momentmarketing.be